Koncert wiejski
Epoka: Nowożytność - Renesans włoski (Cinquecento)
Czas powstania: 1508, cinque
Lokalizacja: — Luwr, Paryż
scena pasterska, kończył go Tycjan, scena muzyczna osadzona w pejzaźu, być może ukazuje arkadię, / dzieło należy do obrazów zaliczanych do tzw. fête champêtre, tematyki która została rozpropagowana w XVIII wieku fête champêtre [fet szãpẹtr], scena pasterska, przedstawienie sielankowych scen pasterskich; charakterystyczne dla dworskiego malarstwa rokokowego w XVIII w. (A. Watteau, J.H. Fragonard) przedstawił dwóch ubranych mężczyzn w czerwonych kapeluszach oraz dwie nagie kobiety, wypoczywających na łonie natury. Mężczyźni zajęci są rozmową lub śpiewem. Jeden z nich gra na lutni. Nie zauważają obecności nagich kobiet, co sugeruje iż cała scena jest alegorią Poezji. Świadczyć o tym mogą artefakty w rekach kobiet: flet i woda wylewana z dzbana, weneccy malarze lubili wówczas tworzyć takie płótna ukazujące widzialne i niewidzialne mógł być ilustracją dzieła Sannazara Arkadia (1504) lub dzieła Wergiliusza pt. "Bukolika", lub dzieł Owidiusza , Teokryta lub XVI wiecznej poezji przedstawiona scena jest spowita ciepłym, wygaszonym weneckim światłem o spokojnych barwach sposób wykonania płótna był inspiracją dla barokowego malarza Rubensa czy też dla XIX-wiecznych romantycznych płócien Delacroix. Koncert wiejski był bezpośrednią inspiracją dla późniejszego dzieła francuskiego malarza Édouarda Maneta pt. Śniadanie na trawie., wzorował się na nim H. Matisse widzimy dwóch ubranych młodych mężczyzn i dwie nagie kobiety wypoczywających na łonie natury. W rzeczywistości jednak niewiast nie ma. Są tylko tworem wyobraźni obu mężczyzn. Weneccy malarze lubili wówczas tworzyć takie płótna ukazujące widzialne i niewidzialne. Zdaniem specjalistów obraz