Martwa natura z czterema naczyniami

Francisco de Zurbarán

Epoka: Nowożytność - Barok

Czas powstania: 1650,

Lokalizacja: Prado Madryt

prezentuje stosunkowo rzadki w hiszpańskim malarstwie temat wewnątrz gatunku bodegones. gliniane i srebrne obiekty, elementy gospodarstwa domowego, używane do wody w każdym domostwie andaluzyjskim tamtego czasu, podkreślają ich walory estetyczne, ale równocześnie mogą tez wskazywać´ na znaczenie wody w kulturze hiszpańskiej artysta tak odmienne przedmioty wykonane z różnych materiałów ukazał w naturalnej skali, a poprzez zastosowaną kompozycję zmusił widza do koncentracji na ich formie wprowadzone oświetlenie sprawia, iz na płótnie nabierają one niemal rzeźbiarskiego charakteru; silny kontrast światła i cienia różnicuje poszczególne elementy wyeksponowanych naczyń´ dzieło to cechuje zarówno prostota, widoczna w kompozycji i materiale ukazanych przedmiotów, jak i, paradoksalnie, skromność´ środków wyrazu podkreślają wirtuozerię mistrza. - przedmioty użytku codziennego nie maj Na w sobie nic z prostactwa i banału