Dawid wg Berniniego

Bernini Giovanni Lorenzo

Epoka: Nowożytność - Barok

Czas powstania: 1623-1624

Lokalizacja: Galeria Borghese, Rzym

 temat starotestamentowy znacząco różnił się od jego renesansowych poprzedników autorstwa Donatella, Verocchia i Michała Anioła, którzy stworzyli dzieła statyczne  Bernini przedstawił bohatera w akcji, w chwili napinania procy, w momencie zwrotnym, oddając napięcie mięśni, podkreślając mimikę twarzy, oddając jednocześnie silne emocje. Punkt skupienia bohatera znajduje się poza rzeźbą, w przestrzeni  przedstawiony w kulminacyjnym momencie walki z filistyńskim wojownikiem Goliatem, w chwili kiedy wyrzuca kamień w kierunku wroga  Dawid przed starciem założył zbroję króla Saula, lecz później zdjął ją, by nie krępowała jego ruchów i podjął walkę uzbrojony tylko w procę. Zdjęta wcześniej zbroja leży u stóp bohatera, pod nią natomiast spoczywa harfa, instrument, na którym Dawid wielokrotnie grał