kościół św Andrzeja na kwirynale
Epoka: Nowożytność - Barok
Czas powstania: 1566 r
Lokalizacja: Rzym, Włochy
kościół jezuicki na zlecenie papieża Aleksandra VII kościoła na planie owalu, której krótsza oś stanowi główną oś kościoła, a ołtarz główny mieścił się na tej osi bryła budowli z kopułą niewielką kopułę przesklepiającą wnętrze kościoła Sant’Andrea al Quirinale wypełniają od wewnątrz pozłacane kasetony, co może pośrednio świadczyć o inspiracji kopułą antycznego Panteonu, a ściany wnętrza pokryto różnobarwnymi marmurami zbudowany na planie elipsy, fasada świątyni jest stosunkowo prosta, a jej charakter stylistyczny nosi nieznaczne znamiona klasycyzmu: dominującym elementem jest bowiem portyk na planie wypukłego półkola, którego zadaszenie podtrzymują dwie masywne kolumny jońskie o gładkich trzonach ponad portykiem umieszczono wielkie okno portal wejściowy ukryty w portyku ma kształt prostokąta i wieńczy go trójkątny naczółek cała fasada, opięta w narożach pilastrami została zwieńczona potężnym trójkątnym frontonem, oddzielonym wydatnym gzymsem kościół św. Andrzeja na Kwrynale) Rzym Gioivanni Bernini -1659-78 -kościół związany z nowicjatem Jezuitów -plan Owalu-nietypowy -fasada parawanowa, kształt aediculi -okrągły monopteros -owal otoczony wieńcem kaplic -architekt wychodzi przed budowę, projektuje otoczenie -prezbiterium to ażur z kolumnami -wnętrze dzieli pilastrami w wielkim porządku -podkreślenie wertykalizmu -wnętrze jest opowieścią, rodzaj teatru -rybacy z sieciami -scena ukrzyżowania -naczółek nad nawą ołtarza – Andrzej siedzi na obłoku sławy -latarnia -nad ołtarzami postacie pełzające po sklepieniu, oświetla je światło ze szczeliny plan kościoła Sant’Andrea al Quirinale Scala Regia Rzym Gianlorenzo Bernini -1663-66 -dojrzały barok -schody paradne -było to niekorzystne miejsce o planie trapezowatym -stanowi szybsze dojście -Bernini tworzy dzieło śmiałe i niezwykłe -udana praca -pokonał problemy z kompozycją i konstrukcją -schody biegną pod ciężkimi sklepieniami -pomnik cesarza Konstantego przykuwa wzrok, przyprowadza widza bliżej, na podest -wnętrze w kształcie gigantycznej kolumnady -gra światła, światło rozmywa, daje ruch (na końcu) -światło bliżej to światło ukryte (tnie schody na pół) – ściana światła -nad wejściem znajdują się famy na osi krótszej ołtarz, plan elipsy, kopuła również eliptyczna, monumentalne pilastry, prosty portyk, fasada parawanowa,