Laokoon

El Greco

Epoka: Nowożytność - Manieryzm

Czas powstania: 1610-1614

Lokalizacja: National Gallery of Art w Waszyngtonie, USA

 inspiracją do jego powstania było odkrycie w Rzymie, w 1506 roku rzeźby Laokoona z I w.n.e. Grupa Laokoona oraz historia opisana w Eneidzie Wergiliusza.  motyw wojny trojańskiej - Laocoon był synem Antenora czy też Akoitesa, kapłan Tymbrajskiego Apollina. Popełnił świętokradztwo żeniąc się i łamiąc tym samym nakaz celibatu, czym ściągnął na siebie gniew boga. Żona, Antiope, urodziła mu dwóch synów – Etrona i Melantosa (według innej wersji Antifasa i Tymbrajosa). Podczas oblężenia Troi Laokoon ostrzegał Trojan o niebezpieczeństwie, jakim był drewniany koń. Rzucił oszczepem w bok konia, by pokazać Trojanom, że jego boki głucho dźwięczą. Gdy składał ofiarę Posejdonowi, prosząc go o zesłanie burzy na wrogą flotę, z morza wyszły dwa ogromne węże, zabijając Laokoona i jego dwóch synów. Nie wiedzący nic o świętokradztwie Laokoona, Trojanie nie mieli pojęcia, że była to zemsta Apollona i uznali, że Laokoon zginął z ręki bogów za sprzeciw wobec przyjęcia konia. To skłoniło ich do przyjęcia podarunku, który spowodował upadek miasta.  na obrazie widać Laokoona na ziemi, spodziewa się śmierci, patrząc na węża, który miał go ukąsić. Jeden z młodzieńców jest już martwy na ziemi, bogowie nie są już przychylni i łaskawi. A co najważniejsze w oddali ledwo widzimy konia trojańskiego w tle. Widzimy Troję w tle, jednak tak naprawdę to Miasto nazywa się Toledo gdzie znajduje się dom El Greko. Centrum obrazu zostało zaakcentowane, dodatkowo EL Greco spotęgował wrażenie powagi ciemnym tłem. Gra światłocienia jest silna, nieco przymglona, grające światłocienie dopełniają głębi obrazu. Obraz cechują stonowane kolory i raczej zimna tonacja. Typowa dla El Greco jest gestykulacja postaci i eksponowanie emocji. Obraz jest utrzymany w ciemnych tonacjach brązu, czerni, zieleni a także błękitu. Postacie ludzi są wyróżnione. Obraz został zainspirowany wydarzeniami z czasów katolickiej kontrreformacji i wydarzeń z iberyjskiego miasta Toledo - postacie wydłużone, nienaturalne, symbol zdrady, podstępu – koń trojański, gestykulacja, tonacja, oświetlenie