posąg konny Colleoniego,
Epoka: Nowożytność - Renesans włoski (Quattrocento)
Lokalizacja: Wenecja, Włochy, QUATTROCENTO
1483, w kompozycji pomnika Verrocchio wzorował się na pomniku Gatamellaty. W podobny sposób ukazał postawę konia, kroczącego z wysoko podniesioną i podniesioną przednią nogą, o szyi lekko skręconej zupełnie inaczej jednak skomponował postawę jeźdźca, wyprężona, odchylona do tyłu, z lekko podniesioną głową sylwetka, wymownie ukazuje dumną i pewną siebie osobowość kondotiera pomnik ukazuje postać konia i rycerza z niezwykłym realizmem. szczegóły anatomiczne budowy ciała konia, takie jak układ ścięgien wzdłuż końskich nóg, użyłkowanie skóry na pysku – dowodzą dokładnych studiów artysty nad budową i zachowaniem ciała w ruchu drobiazgowy realizm wyglądu zwierzęcia i postaci rycerza, umiejętne i spójne ukazanie ich ciał w ruchu, połączone z portretowym indywidualizmem