posąg konny Colleoniego,

Andrea del Verocchio

Epoka: Nowożytność - Renesans włoski (Quattrocento)

Lokalizacja: Wenecja, Włochy, QUATTROCENTO

1483,  w kompozycji pomnika Verrocchio wzorował się na pomniku Gatamellaty. W podobny sposób ukazał postawę konia, kroczącego z wysoko podniesioną i podniesioną przednią nogą, o szyi lekko skręconej  zupełnie inaczej jednak skomponował postawę jeźdźca, wyprężona, odchylona do tyłu, z lekko podniesioną głową sylwetka, wymownie ukazuje dumną i pewną siebie osobowość kondotiera  pomnik ukazuje postać konia i rycerza z niezwykłym realizmem.  szczegóły anatomiczne budowy ciała konia, takie jak układ ścięgien wzdłuż końskich nóg, użyłkowanie skóry na pysku – dowodzą dokładnych studiów artysty nad budową i zachowaniem ciała w ruchu  drobiazgowy realizm wyglądu zwierzęcia i postaci rycerza, umiejętne i spójne ukazanie ich ciał w ruchu, połączone z portretowym indywidualizmem