posąg Gattamelaty
Epoka: Nowożytność - Renesans włoski (Quattrocento)
Lokalizacja: odlany 1447, ustawiony 1453 na Piazza del Santo
QUATTROCENTO inspirowany rzymskim pomnikiem Marka Aureliusza, a w typie surowej pełnej siły postaci wzorowany na antycznych portretach rzymskich wodzów - pomnik konny – będący przedstawieniem jeźdźca unoszonego przez konia – był wizerunkiem znanym w czasach antycznych, zarezerwowanym dla wodza czy władcy. W XV wieku w Italii, za sprawą zmieniającego się światopoglądu, wykształcił się on ponownie jako typ przedstawienia heroizujący wodza – to znaczy ukazujący go jako postać heroiczną, wspaniałą, dzielną. pierwszy nowożytny pomnik konny inspirowany rzymskim Marka Aureliusza będący odrodzeniem ideału wodza rzymskiego ukazuje gloryfikację silnej osobowości, idealną rekonstrukcję stawnego intelektualisty i szlachcica; jako pierwszy nowoczesny pomnik konny ustawiony na placu publicznym, dał początek licznym naśladownictwom. miał być nagrobkiem zasłużonego żołnierza, kondotiera na służbie Republiki Weneckiej. obecnie kiedy cmentarza przed bazyliką już nie ma, potężny, liczący prawie trzy i pół metra wysokości (prawie 8 metrów razem z cokołem) monument wygląda jak samodzielny pomnik. olbrzymie dzieło odlane zostało z brązu techniką na tracony wosk wenecki kondotier został tu jednak pokazany nieco inaczej niż rzymski cesarz. Wenecjanin siedzi na potężnym koniu bojowym rzeczywistych rozmiarów, stojącym na czterech masywnych nogach, z których jedna, przednia jest uniesiona i wsparta na kuli armatniej, nawiązującej do fachu portretowanego. Zgodnie z inną interpretacją kula ta ma symbolizować ziemski glob. Artysta w realistyczny sposób ukazał zwierzę, zaznaczając jego mięśnie oraz inne anatomiczne szczegóły. sam jeździec ukazany został przez artystę jako silny, odważny wojownik Pewnym, silnym gestem trzyma on w dłoni lejce, podążając przed siebie ze wzrokiem utkwionym w dal. Jego twarz o poważnym, zaciętym wyrazie, ze ściągniętymi brwiami i zaciśniętymi ustami oraz pełna dostojeństwa poza są ucieleśnieniem jego męstwa, zdecydowania oraz umiejętności militarnych. Ciało mocno usadowione w siodle, opanowanie i spokój oraz wyprostowana postawa kondotiera dodatkowo podkreślają siłę charakteru dobrego wojownika. Gattamelata ubrany jest w nawiązującą do starożytnych wzorców zbroję, jednakże w dłoni trzyma współczesną mu, symbolizującą władzę długą, prostą pałkę, która w XV wieku była elementem wyposażenia konnego wojownika. U boku ma długi miecz. Donatello łączy więc w swym dziele wzorce antyczne z wiernością rzeczywistości i robi to po mistrzowsku. Udowadnia przy tym, że nie musi idealizować postaci Gattamelaty, by ukazać jego wielkość. Ciekawy jest także potężny cokół, na którym został umieszczony dosiadający konia Gattamelata. Donatello ozdobił go w taki sposób, że przypomina on komorę grobową – artysta wyrzeźbił na nim iluzoryczne, udekorowane reliefami drzwi prowadzące do wnętrza owej komory. Ponad nimi znajdują się dwie płaskorzeźby. Na jednej z nich artysta ukazał tarczę Erasma unoszoną przez dwa putta, na drugiej zaś aniołki prezentują pancerz bojowy kondotiera. pomnik Gattamelaty jest jednak nie tylko monumentem upamiętniającym i czczącym jednostkę. Rzeźba ta ma mówić widzowi o świetności Padwy oraz całej Republiki Weneckiej, pokazywać ich gotowość do walki kondotier - we Włoszech, w okresie od XIV do XVI w. dowódca oddziałów wojsk najemnych w służbie miast lub dworów książęcych, który na własny rachunek werbował ludzi do swojego oddziału.