Kościół św Michała w Hildesheim
Epoka: Średniowiecze - Sztuka preromańska
Lokalizacja: Hildesheim, Niemcy
1 poł. XI w. kościół opactwa benedyktyńskiego fundacja mecenasa sztuki biskupa Bernwarda jest to bazylika o dwóch chórach i dwóch transeptach, z wieżami na planie kwadratu na skrzyżowaniu transeptów z nawą główną, obydwie nawy poprzeczne posiadają po bokach po dwie mniejsze wieże z klatkami schodowymi, kościół jest symetryczny: apsyda z transeptem znajdują się zarówno w części wschodniej, jak i zachodniej kwadrat skrzyżowania nawy środkowej z transeptem jest jednostką miary, według której zorientowana jest cała budowla, podobne kwadraty pojawiają się w skrzydłach transeptów, w nawie środkowej oraz w chórze zachodnim pomiędzy nawą środkową a apsydą (początki systemu wiązanego) podpory arkad rozdzielających nawy są ułożone symetrycznie dwoma kolumnami i filarem rozdzielającym od następnej pary kolumn (ABBA) - alternacja podpór alternacja – (łac. alternatio ‘wymiana, wymienność), szt. plast. układ przemienny co najmniej 2 motywów np. ornamentów w dekoracjach, w architekturze może być alternacja podpór – czyli naprzemienne stosowanie filarów i kolumn w różnej konfiguracji, występowało w systemie wiązanym w architekturze romańskiej prawdopodobnie tutaj pojawia się po raz pierwszy kapitel kostkowy, który będzie charakterystyczny dla stylu romańskiego w zachodnim chórze znajduje się krypta św. Michała przekryta sklepieniem krzyżowym spoczywającym na dwóch rzędach kolumn, a arkady okalające wsparte są na filarach (XII w.) arkady wydzielały obejście chóru, czyli ambit ambit - wąskie przejście powstałe z przedłużenia naw bocznych i poprowadzenia ich wokół prezbiterium za ołtarzem głównym wygląd zewnętrzny budowli charakteryzuje się doskonałą równowagą pomiędzy elementami pionowymi (grupami wież) a poziomymi (nawą środkową, nawami poprzecznymi) wzór dla katedry Bolesława Chrobrego na Wawelu