mozaiki z San Vitale

Epoka: Średniowiecze - Bizancjum

Lokalizacja: Rawenna, Włochy

 w absydzie i prezbiterium w górnej części na prawo i lewo od ołtarza – sceny starotestamentowe zapowiadające Eucharystię - ofiara Abla, Melchizedeka, Aniołowie u Abrahama, i ofiara Izaaka – przedstawione na tle pejzażu, wszystkie w metodzie kontynuacyjnej)  na podniebiu arkadowego łuku oddzielającego prezbiterium od nawy znajduje się piętnaście okrągłych medalionów - zostały przedstawione popiersia Jezusa Chrystusa, dwunastu Apostołów oraz świętych Gerwazego i Protazego, w sklepieniu został ukazany symboliczny obraz raju – w centrum znajduje się przedstawienie Baranka będącego symbolem Chrystusa, biały, stojący Baranek ukazany został w medalionie na tle granatowego nieba usianego gwiazdami.  w górnej sferze zamykającej absydę w prezbiterium – Chrystus siedzący na kuli świata w otoczeniu aniołów i biskupa Eklezjusza z modelem kościoła San Vitale i św. Witalisa, któremu Chrystus wręcza koronę męczeństwa i wiecznej szczęśliwości (umarł pogrzebany żywcem), scena została ukazana na tle złotego nieba, na którym zarysowano symboliczne obłoki. Archaniołowie, biskup Eklezjusz i święty Witalis stoją na pasie ziemi porośniętej zieloną trawą i kwiatami, na ziemi też oparty jest glob spod którego wypływają cztery niebieskie strumienie symbolizujące cztery rzeki rajskie  ścianach bocznych prezbiterium przedstawiono dwór cesarski – dwa orszaki wędrujące z darami do ołtarza - orszak cesarza Justyniana i orszak cesarzowej Teodory o miały być wykonane przez twórców, którym bliższa była tradycja hellenistyczno-rzymska świata zachodniego, mozaiki w apsydzie- przez artystów hołdujących duchowi sztuki bizantyjskiej o Justynian ofiarowuje kościołowi w darze patenę, Teodora – kielich. o okrągłe aureole otaczające głowy władców mają podkreślać ich boską naturę o obydwa przedstawienia mają wymiar czysto symboliczny, nie są ilustracjami rzeczywistych wydarzeń, para cesarska nigdy nie odwiedziła bowiem kościoła w Rawennie. o u boku cesarza Justyniana, po prawej stronie stoi arcybiskup Maksymian, urzędnik dworski, subdiakon i diakon, z których jeden trzyma w ręku kadzielnicę, drugi zaś księgę Ewangelii w oprawie ozdobionej drogimi kamieniami. Po lewej stronie ukazani zostali dwaj dostojnicy dworscy i straż. Żołnierze ubrani są w barwne zbroje, na pierwszym planie ukazana została ogromna, zasłaniająca ich tarcza. o cesarzowa Teodora przedstawiona została w otoczeniu dam dworu i dygnitarzy, uchwycono ją w momencie, gdy wchodzi w bramę kościoła. Jeden z poprzedzających ją urzędników podtrzymuje kotarę zasłaniającą wnętrze. Tuż przed wejściem znajduje się fontanna – zwykle umiejscawiana w przedsionkach prowadzących do kościołów. W orszaku cesarzowej wyróżnione zostały dwie, stojące blisko niej damy o artysta przedstawił Justyniana i Teodorę na wzór Chrystusa i Marii – Justyniana otacza 12 dostojników i żołnierzy z tarczą z monogramem Chrystusa, Teodora na płaszczu ma wyhaftowaną scenę niesienia darów przez Trzech Króli o para cesarska została potraktowana indywidualnie