Mozaika w bazylice św. Pudencjany
Epoka: Starożytność - Wczesne chrześcijaństwo
Lokalizacja: Rzym, Włochy
Jezus zasiada na wysadzanym klejnotami tronie, ma na sobie złotą togę z fioletowym wykończeniem, obydwa te kolory utożsamia się z władzą imperialną Traditio legis - jego prawa ręka wykonuje gest ad locutio, który w starożytnym Rzymie oznaczał specjalne przemówienie cesarza do zgromadzonych wojsk., w lewej ręce trzyma zaś księgę, dzięki której głosi słowo jest to zaczerpnięte z rzymskiej konwencji artystycznej która ma podkreślać rolę cesarza jako tego, który tworzy prawo złota aureola jest dzisiaj postrzegana jako przykładowy element sztuki chrześcijańskiej, jednak jej korzenie sięgają dawniej, do obrazów rzymskich takich jak np. wizerunek Teodozjusza za Chrystusem widzimy piękne miasto, w którego centralnej części znajduje się ozdobiony klejnotami krzyż - możemy rozpoznać, iż przedstawionym miastem jest Jerozolima, a wzgórze z krzyżem to Golgota nie jest to jednak ziemskie miasto, ale jego niebiański odpowiednik - wiemy to dzięki czterem postaciom unoszącym się nad krzyżem, czterema bestiami, które, według Apokalipsy św. Jana, miały towarzyszyć barankowi wizerunki uskrzydlonego mężczyzny, lwa, wołu oraz orła stały się symbolami Czterech Ewangelistów lew – św. Marek, orzeł – św. Jan, wół – św. Łukasz, anioł - św. Mateusz w tej mozaice ich zastosowanie oznacza, iż Jezus przebywa w Niebiańskiej Jerozolimie, gdzie jest on największym autorytetem (tak jak Cesarz był na Ziemi) krzyż ukazuje triumf Jezusa