Wóz z sianem 1490–1500
Epoka: Nowożytność - Protorenesans
Lokalizacja: muzeum Padro, Madryt, Hiszpania
flamandzkie przysłowie: Świat jest wielkim wozem siana, każdy zgarnia z niego tyle, ile zdoła jest to tryptyk, po którego złożeniu ukazuje się wizerunek utrudzonego wędrowca, przemierza on ziemski padół, odganiając od siebie notoryczne przeszkody i pokusy. tytułowy wóz z sianem pchany jest od lewej; od świata ideałów, do prawej, gdzie już tylko pożoga i terror. od wizji raju, w którym właśnie popełniany jest grzech, poprzez bezsensowne poczynania ludzkości, aż do odmętów piekielnych. siano to alegoria pieniądza. Wokół niego ma miejsce walka na śmierć i życie. Spokojni o swoje dobra są tylko możnowładcy oraz papież, podążający za wozem na niebie widzimy Chrystusa świat według Boscha jest okrutny. Człowiek jest okrutny. Poddany niemalże biernie ciemnym instynktom, podąża za nimi bezmyślnie. Bosch zdaje się mówić: piekło zaczyna się na ziemi. na wozie znajdują się trójka muzykantów oraz para kochanków. Tej reprezentatywnej grupie przyjemności doczesnych towarzyszą anioł i diabeł. Niebieskie licho zakłóca złośliwie grę na lutni jakąś dziwną trąbką. Cherubin natomiast zadziera głowę w górę, jako jedyny zdający się zauważać boską obecność. Zza krzewu wygląda nos podglądacz. na lewym panelu w egzotycznym raju obserwujemy trzy sceny z życia pierwszej ziemskiej pary. Najpierw stworzenie Ewy, kiedy to wylegujący się na trawie Adam oczekuje przybycia swojej towarzyszki życia. Następnie scena przy Drzewie Poznania, gdzie wąż-kusiciel podsuwa kobiecie owoc. I w końcu wygnanie z pięknego raju w zimny, nieczuły świat. po prawej stronie rozpościera się piekło. Wyobrażone jest jako miasto otoczone, ale nie trawione przez ognie piekielne. W środku pożogi trwa nieustanna budowa wieży z grzechów ludzkich. Symbolizuje ona również nigdy nieukończoną wieżę Babel. Na murach widoczny jest diabeł w postaci małpy, który jako murarz buduje wieżę ku oddalającemu się niebu. Dusze ludzkie otoczone są potworami ukazującymi alegorycznie różne grzechy - m.in. ropucha oznacza tu lubieżność, natomiast pies kąsający nagą duszę symbolizuje marnotrawstwo.