ołtarz zdjęcia z krzyża
Epoka: Nowożytność - Protorenesans
Lokalizacja: muzeum Padro, Madryt, Hiszpania
ok.1435 scena zdjęcia z krzyża Chrystusa – jego ciało podtrzymują naturalnej wilkości żałobnicy, którzy wypełniają cały panel ołtarza, brak głębi, złote tło fundatorów – bractwo strzeleckie można rozpoznać po kuszach w rogach panelu w ornamentyce gotyckiej czaszka Adama- element scen męki Pańskiej ( ukrzyżowanie – odkupienie grzechu pierwoodnego) duży ładunek emocjonalny zawarty twarzach, reakcjach uczestniczących , studium cierpienia – Marii Magdaleny, św. Jana (lewa strona), ciało podtrzymywane przez od lewej Józefa z Arymatei i Nikodema po prawej majestatyczny patos układ postaci mdlejącej Matki Boskiej jest powtórzeniem kompozycyjnym zdjętego ciała Chrystusa – ona upada duchowo, on upada fizycznie (jest martwy fragm. Ołtarza, początek włoskiego renesansu, sacra conversacione, trochr gotyk – bardzo silny linearyzm, ekspresja, modelunek, żywy kolor, postacie jak malowane rzeźby, maria magdalena, jan ewangelista, maryja omdlewająca, kości Adama, zamówiony przez bractwo strzeleckie, ekspresja twarzy (łzy, żal)