ołtarz zdjęcia z krzyża

Rogier van der Weyden

Epoka: Nowożytność - Protorenesans

Lokalizacja: muzeum Padro, Madryt, Hiszpania

ok.1435  scena zdjęcia z krzyża Chrystusa – jego ciało podtrzymują naturalnej wilkości żałobnicy, którzy wypełniają cały panel ołtarza, brak głębi, złote tło  fundatorów – bractwo strzeleckie można rozpoznać po kuszach w rogach panelu w ornamentyce gotyckiej  czaszka Adama- element scen męki Pańskiej ( ukrzyżowanie – odkupienie grzechu pierwoodnego)  duży ładunek emocjonalny zawarty twarzach, reakcjach uczestniczących , studium cierpienia – Marii Magdaleny, św. Jana (lewa strona), ciało podtrzymywane przez od lewej Józefa z Arymatei i Nikodema po prawej  majestatyczny patos  układ postaci mdlejącej Matki Boskiej jest powtórzeniem kompozycyjnym zdjętego ciała Chrystusa – ona upada duchowo, on upada fizycznie (jest martwy fragm. Ołtarza, początek włoskiego renesansu, sacra conversacione, trochr gotyk – bardzo silny linearyzm, ekspresja, modelunek, żywy kolor, postacie jak malowane rzeźby, maria magdalena, jan ewangelista, maryja omdlewająca, kości Adama, zamówiony przez bractwo strzeleckie, ekspresja twarzy (łzy, żal)