Teatro Olimpico

Andrea Palladio

Epoka: Nowożytność - Renesans włoski (Cinquecento)

Czas powstania: 1585

Lokalizacja: Vicenza, włochy

 zaprojektował widownię na planie o kształcie półelipsy, zamiast półkolistego, który najczęściej miały teatry antyczne  wysiłek twórczy skupił na wnętrzu obiektu, pomijając prawie całkowicie bryłę zewnętrzną, która wskazywałaby na przeznaczenie budynku i podkreślała jego specjalne funkcje  realizuje antyczną rzymską zasadę stałej i bogato opracowanej dekoracji scenicznej, poprzedzonej sceną  ogromne wyzwanie podczas budowy gmachu teatralnego w Vicenzy stanowiła jednak „perspektywiczna scenografia” - ulice antycznego miasta wydają się być nieskończenie długie i uciekać w bliżej nieokreśloną głębię, podczas gdy ich rzeczywista głębokość nie przekracza 12 m  scenografia zakomponowana została na podobieństwo antycznego łuku triumfalnego ku czci Herkulesa, protoplasty starożytnych olimpiad, do których nawiązywała nazwa instytucji kulturowej Accademia Olimpica oraz samego teatru w Vicenzy.  na szczególną uwagę w wyposażeniu wnętrza zasługują także statuy stiukowe, rozstawione w niszach parawanowej ściany poprzedzającej iluzjonistyczną scenografię  był to obiekt, który będzie naśladowany, a jego forma w ciągu wieków rozwijana i udoskonalana przez następne pokolenia architektów w całej Europie