Cechy formy malarstwa barokowego
Epoka: Nowożytność - Barok
kompozycja nakierowana na pokazanie punktu kulminacyjnego i podporządkowaniu postaci i szczegółów myśli przewodniej kompozycje z dominantą ukazanie ruchu, kompozycja dynamiczna, układy diagonalne wyrafinowana kolorystyka i jednocząca kompozycję rola światła silne efekty światłocieniowe wybujała forma uzyskana środkami retoryki wizualnej jak: teatralność, patos, iluzja, dramatyczny realizm, ukazanie emocji i uczuciowości popularne w Holandii mieszczańskie gatunki malarskie- malarstwo rodzajowe, martwa natura, pejzaż w krajach katolickich, monarchiach popularne były freski- alegorie religijne i mitologiczne, , portrety władców, , sceny męczeństw na uformowanie się malarstwa barokowego na przełomie XVI i XVII w. wywarło wpływ głównie rzymskie środowisko artystyczne głównymi kierunkami malarstwa barokowego - tendencje mistyczno-symboliczne(zwłaszcza w krajach katolickich) przeplatały się z nurtem sztuki dworskiej w malarstwie religijnym (w krajach katolickich — włączone w kontrreformacyjny program Kościoła) dominowała tematyka mistyczno-symboliczna i martyrologiczna w malarstwie świeckim — sceny mitologiczne, alegoryczne, historyczne i portret, a także pejzaż, martwa natura, tematyka rodzajowa (zwłaszcza w Holandii, Flandrii i Hiszpanii) w malarstwie ściennym stosowano iluzjonizm (Guercino, P. da Cortona, A. Pozzo) w grafice dominował miedzioryt i akwaforta; nastąpił też rozkwit rzemiosła artystycznego (powstanie słynnych manufaktur), zwłaszcza ceramiki, meblarstwa i tkactwa We włoskim malarstwie barokowym wyróżniamy różne nurty: nurt eklektyczny (Akademia Carraccich z Bolonii, G. Reni, Domenichino) nurt naturalistyczny reprezentowany przez Caravaggia (caravaggionizm) kolorystyczny szkoła wenecka - rokoko