cechy malarstwa Manierystycznego
Epoka: Nowożytność - Manieryzm
styl uformowany w środowiskach dworskich o Francja ok. 1540-80 (szkoła Fontainbleau) o Praga, Wiedeń (dwór cesarza Rudolfa II, 1575-1600 o Dwór książąt lotaryńskich w Nancy ok. 1600-1615 perspektywa zbieżna i żabia przewaga zimnej kolorystyki figura serpentinata deformacja postaci (hipertrofia, hiperbola, ciało sprawia wrażenie pozbawionego kośćca, ujętego w tańcu, deformacja kształtów i kolorów) horror vacui erotyzm kompozycja otwarta lub niedomknięta skomplikowana symbolika celem nie jest zwykłe naśladowanie świata realnego, lecz tworzenie dzieł pełnych elegancji, bezbłędnych stylowo i formalnie (bezbłędny rysunek, skomplikowana kompozycja, trudne, sztuczne pozy, zaskakujące rozwiązania, wyrafinowana kolorystyka, popisywanie się zaskakującymi kompozycjami) konwencja manierystyczna opiera się na zaburzaniu proporcji ciała ludzkiego, jego nadmiernym wydłużaniu, dążeniu do wyrafinowania i wirtuozerii, poszukiwaniu piękna nie w naturze, a w sztuce i wszystkim, co odbiega od naturalności bizarro (dziwaczność) capriccio (pomysłowość) bogata ornamentyka przesadna ekspresja