Konfesja św. Piotra bazylika Watykańska
Epoka: Nowożytność - Barok
Czas powstania: 1624-1633
Lokalizacja: Rzym
konfesja stojąca na miejscu pochówku, baldachim z brązu, przypomina tkanine, technika na wosk tracony,/ zaprojektowano i wykonano dla uroczystego upamiętnienia miejsca pochówku pierwszego następcy Chrystusa i jest to prawdopodobnie największy, do dziś zachowane artystyczny odlew z brązu pierwsze zamówienie publiczne, jakie artysta otrzymał od papieża Urbana VIII zadaniem było wypełnienie potężnejprzestzreni bazyliki potężną konstrukcją, która nie ginęłaby w ogromie architektury ją otaczającym w przypadku baldachimu architektura i rzeźba stapiają się w organiczną całość i jest to zarazem alegoryczne wyobrażenie nagrobka św. Piotra Apostoła zrealizowania projektu potężnego baldacchino wykorzystano antyczne kraty brązowe z rzymskiego Panteonu, dawniej zamykające wejście do przedsionka decyzja papieża Urbana VIII, przewidująca poświęcenie elementów dziedzictwa antycznego dla realizacji własnych ambicji była postrzegana przez współczesnych - łacińska sentencja, stawiająca cały ród Barberini’ch w haniebnym świetle, brzmi ona: „Czego nie uczynili barbarzyńcy, to uczynił ród Barberini’ch” („Quod non fecerunt barbari, fecerunt Barberini”). zastosował technikę odlewu na wosk tracony składa się z 4 spiralnych kolumn podtreymujacych baldachim każda z czterech spiralnych kolumn składa się z trzech części, oparta jest na bazie i zwieńczona głowicą – kapitelem kolumny te miały swym kształtem nawiązywać do kolumn w antycznej Świątyni Salomona oraz do wczesnochrześcijańskiej przegrody kolumnowej w dawnej Bazylice św. Piotra. trzony kolumn zdobią liście oliwkowe i laurowe, motyw jaszcurek i pszczół (z herbu Barberinich) cztery kolumny spięte są od góry belkowaniem z wklęsłym gzymsem, górna część baldachimu ma formę czterech stylizowanych grzbietów delfinów, co nadaje lekkości całej cztery ożywione pełnoplastyczne posągi, ustawione na osi kolumn Cathedra Petri (tron Piotrowy) Rzym Gianlorenzo Bernini -powyżej niebo -wokół obłoki -architekt używa światła, bezpośrednie -efekt ruchu Konfesja św. Piotra Rzym Gianlorenzo Bernini -data: 1624-1633 -w Baroku architektura, rzeźba i malarstwo zaczynają się przenikać -czasy panowania papieża Urbina VIII -Bernini był pod opieką papieża, gdy był dzieckiem, wtedy już poznawał prace Santiego i Anioła -konfesja jest to rodzaj baldachimu, zlał się z tłem dzieła Michała Anioła (wnętrzem bazyliki św. Piotra) -przy konstrukcji pomagał Carlo Maderno -zleceniem było stworzenie konfesji, która nie zniknie we wnętrzu oraz nie będzie z nim konkurować, zostaje użyta metoda kontrastu -materiał: brąz, wybija się -nad kolumnami znajduję się gzyms, imposty, lambrekin -podkreślony wertykalizm -zdobienie: arabeski, jaszczurki, pszczółki -Bernini był wszechstronny, artysta żarliwej wiary, spełniony, liczna rodzina, wiele zleceń, nauczyciel, książę artystów, chciał być showmenem